پیش بینی بورس یکشنبه 6 خرداد 1403 | منتظر صعود بورس باشیم؟

پیش بینی بورس یکشنبه 6 خرداد 1403 | منتظر صعود بورس باشیم؟

در روز جاری نمادهای پالایشی بازگشایی شدند و تاثیر منفی بر شاخص کل داشتند تا در نهایت شاخص کل معاملات اولین روز کاری هفته را با افت 0.74 درصدی، معادل 15 هزار و 674 واحد به پایان برساند و در سطح دو میلیون و 98 هزار و 470 واحدی قرار گیرد. با توجه به این موضوع و افت شاخص فردا نیز شاخص کل نزول خواهد کرد؟

به گزارش نبض بورس، در پایان معاملات اولین روز کاری هفته شاخص کل با افت 0.74 درصدی، معادل 15 هزار و 674 واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و 98 هزار و 470 واحدی قرار گرفت و شاخص هم‌وزن نیز با کاهش 0.6 درصدی (معادل چهار هزار و 190 واحد) در پله 689 هزار واحدی قرار گرفت.

پیش بینی بورس یکشنبه 6 خرداد 1403

معاملات روز ابتدایی هفته در شرایطی آغاز شد که محدودیت دو درصدی برای سهام مجددا اعمال شد. این محدودیت با هدف جلوگیری از ریزش هیجانی بازار اعمال شده تا اوضاع کمی آرام‌تر شود.

با وجود این، حداقل در جریان دادوستد‌های روز شنبه، این سیاست کارساز نبود و تابلو‌های بورسی به شکل دسته‌جمعی فرو ریختند. آن‌طور که از معاملات شنبه بر‌می‌آید، پول هوشمند فعلا ترجیح می‌دهد بیرون از ریسک بازار باشد. چراکه با توجه به مشخص نبودن خط حرکتی سیاست‌ها، آینده بازار‌ها نیز در ابهام است.

از سوی دیگر، سیاست‌های انقباضی و افزایش نرخ بازدهی بدون ریسک در اوراق خزانه اسلامی، صندوق‌های درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی، عامل مهم رکود فعلی بازار به شمار می‌روند.

بازار سهام در شرایطی قرار گرفته که از یک سو با ریسک نامشخص بودن آینده مواجه است و از سوی دیگر رقبای جدی‌ای از نوع بازدهی بدون ریسک دارد. در چنین شرایطی پول خرد و کلان به سمت رقبای بازار سهام گرایش پیدا می‌کند و کسی حاضر به تحمل ریسک سرمایه‌گذاری سهام نیست.

کارشناسان معتقدند مثبت‌های بازار گذراست و با توجه به شرایط فعلی بازار، دوام چندانی نخواهد داشت. /تجارت نیوز

فردا هم بورس منفی است؟

بورس در یکی از بدترین دوران خودش از نظر رکود قرار دارد. شرایطی که هم حاشیه سود شرکت‌ها به شدت تحت فشار است و از طرف دیگر وضعیت به هم ریخته بازار اخزا و سیاست‌های انقباضی شرایط را پیچیده‌تر می‌کند. در هر صورت فعلا فشار حداکثری به بازار‌ها خصوصا بازار سهام وارد است و این فشار بدون چرخش در این دو عامل می‌تواند تداوم داشته باشد.

عامل نبود پول در بورس می‌تواند با تغییر سیاست سوپر انقباضی بانک مرکزی تغییر پیدا کند، احتمالا در کوتاه مدت نیز همین عامل بتواند شرایط چرخش در بورس را ایجاد کند. چون حاشیه سود شرکت‌ها به واسطه سیاست‌های دولت در کنترل قیمت فروش (نرخ ارز) شرکت‌ها و افزایش هزینه‌های دولتی و غیردولتی اتفاق افتاده و زمان می‌برد تا حل شود.

برای فردا نیز نمی‌توان شرایط متفاوتی نسبت به امروز متصور بود و فعلا بدون اخبار جدی در مورد تغییر دو رویکرد فوق پیش بینی می‌شود فردا کماکان شرایط رکودی و منفی بر بورس حاکم باشد/فردانامه

منتظر صعود بورس نباشید

محمد غفوری، کارشناس بازار سرمایه به صدای بورس گفت آنچه امروز در بازار سرمایه گذشت را تشریح کرد و گفت: این روز‌ها بازار سرمایه در بی میل‌ترین حالت خود قرار دارد که قیمت‌ها در اوج بدبینی هستند و هیچ اعتماد و امیدواری در این روز‌های برای بازار نمی‌توان متصور شد.

آنچه از شواهد بدست می‌آید برنامه‌ای از سوی دولت و مسيولان بازار سرمایه برای بورس دیده نمی‌شود و تا دوماه آینده نمی‌توان انتظار صعود از این بازار را داشت.

غفوری در رابطه با بازگشایی نماد پالایشی‌ها گفت: در ساعت دوم روز جاری مشاهده شد که نماد‌های پالایشی بازگشایی شدند که با توجه به گزارشاتی که در چند روز اخیر روانه کدال شده بود موج منفی را در بازار ایجاد کردند که امروز هم بازگشایی آن‌ها به صورت منفی باز شد.

کارشناس بازار سرمایه در پایان ادامه داد: حمایت درستی از بازار ساز در این روز‌های وجود ندارد و باید گفت، در بازار سرمایه قیمت‌ها در خوش بینی و بدبینی شدید نوسان و سطح تعادلی در این بازار وجود ندارد. با توجه به اینکه در این روز‌ها در بازار ریسک‌های متعددی مشاهده می‌شود بازار در شرایط بدبینی شدیدی نوسان می‌کند و شرایط از منظر روان شناسی هم برای سرمایه گذاران بی تاثیر نیست.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد